کد مطلب:1460 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:279

احکام کفن میت


576- میت مسلمان را باید با سه پارچه كه آنها را لنگ و پیراهن و سرتاسری می گویند كفن نمایند.



577- لنگ باید بنابر احتیاط از ناف تا زانو , اطراف بدن را بپوشاند.



و بهتر آن است كه از سینه تا روی پا برسد , و پیراهن باید بنابر احتیاط از سر شانه تا نصف ساق پا تمام بدن را بـپـوشـانـد و بهتر آن است كه تا روی پا برسد و سرتاسری باید به اندازه ای باشد كه تمام بدن را بپوشاند , و احـتیاط آن است كه درازای او به قدری باشد كه بستن دو سر آن ممكن باشد و پهنای آن به اندازه ای باشد كه یك طرف آن روی طرف دیگر بیاید.



578- مقداری از لنگ كه ناف تا زانو را می پوشاند و مقداری از پیراهن كه از شانه تا نصف ساق را می پوشاند , مقدار واجب كفن است و آنچه بیشتر از این مقدار در مساله قبل گفته شد , مقدار مستحب كفن می باشد .



579- مـقـدار واجب كفن كه در مساله قبل گفته شد از اصل مال میت برداشته می شود و ظاهر آن است كـه مقدار مستحب كفن - در حدود متعارف و معمول - با ملاحظه شان میت را هم می شود از اصل مال او برداشت اگر چه احتیاط مستحب آن است كه بیشتر از مقدار واجب كفن را از سهم وارثی كه بالغ نشده بر ندارند.



580- اگر كسی وصیت كرده باشد كه مقدار مستحب كفن را كه در دو مساله قبل گفته شد , از ثلث مال او بردارند , یا وصیت كرده باشد ثلث مال را به مصرف خود او برسانند , ولی مصرف آن را معین نكرده باشد , یا فقط مصرف مقداری از آن را معین كرده باشد , می توانند مقدار مستحب كفن را از ثلث مال او بردارند.



581- اگر میت وصیت نكرده باشد كه كفن را از ثلث مال او بردارند و بخواهند از اصل مال بردارند , نباید زیـادتـر از آنچه در مساله ( 579 ) گذشت مثل مستحبات غیر متعارفه كه شان میت اقتضاء آن را ندارد از اصـل مـال بردارند , و همچنین اگر بیشتر از قیمت متعارف برای كفن بپردازند نباید زیادی آن را از اصل مـال بـردارنـد , ولـی اگر كسانی از ورثه كه بالغ هستند اجازه بدهند كه از سهم آنان بردارند مقداری كه اجازه داده اند از سهم آنان می شود برداشت .



582- كفن زن بر شوهر است , اگر چه زن از خود مال داشته باشد و همچنین اگر زن را به شرحی كه در احكام طلاق گفته می شود , طلاق رجعی بدهند و پیش از تمام شدن عده بمیرد , شوهرش باید كفن او را بدهد و چنانچه شوهر بالغ نباشد یا دیوانه باشد , ولی شوهر باید از مال او كفن زن را بدهد.



583- كفن میت بر خویشان او واجب نیست , اگر چه از كسانی باشد كه مخارج او در حال زندگی بر آنان واجب باشد.



584- احتیاط آن است كه هر یك از سه پارچه كفن به قدری نازك نباشد كه بدن میت از زیر آن پیدا باشد , ولی اگر به طوری باشند كه هر سه با هم بدن میت از زیر آنها پیدا نباشد بنابر اقوی كفایت می كند.



585- كفن كردن با چیز غصبی اگر چه چیز دیگری هم پیدا نشود جایز نیست و چنانچه كفن میت غصبی بـاشـد و صـاحـب آن راضی نباشد باید از تنش بیرون آورند اگر چه او را دفن كرده باشند , مگر در بعضی موارد كه مقام گنجایش تفصیل آن را ندارد.



586- كـفن كردن میت با چیز نجس و با پارچه ابریشمی خالص و بنابر احتیاط با پارچه ای كه با طلا بافته شده جایز نیست ولی در حال ناچاری اشكال ندارد.



587- كـفن كردن با پوست مردار نجس در حال اختیار جایز نیست بلكه كفن كردن با پوست مردار پاك و هـمـچـنین با پارچه ای كه از پشم یا موی حیوان حرام گوشت تهیه شده بنابر احتیاط در حال اختیار جایز نـیـسـت , ولی اگر كفن از پوست یا از مو و پشم حیوان حلال گوشت باشد اشكال ندارد اگر چه احتیاط مستحب آن است كه با این دو هم كفن ننمایند.



588- اگر كفن میت به نجاست خود او یا به نجاست دیگری نجس شود چنانچه كفن ضایع نمی شود , باید مـقـدار نـجس را بشویند یا ببرند اگر چه بعد از گذاشتن در قبر باشد , و اگر شستن یا بریدن آن ممكن نیست در صورتی كه عوض كردن آن ممكن باشد , باید عوض نمایند.



589- كـسـی كـه برای حج یا عمره احرام بسته اگر بمیرد , باید مثل دیگران كفن شود , و پوشاندن سر و صورتش اشكال ندارد.



590- مستحب است انسان در حال سلامتی , كفن و سدر و كافور خود را تهیه كند.